Kjøp og installasjon av varmepumper i verkstedhallen for He 115 prosjektet

Flytet ble hevet i 2012 og delt opp i større deler som lå i vannbad for å fjerne salt. Vannet er nå vekke og det er bygget tak over vanntanken, men utfordringen er at det er til tider svært kaldt i hallen (tanken). Temperaturen er heller ikke riktig for å bevare dette unike flyet. Den store gjengen entusiaster som arbeidet med flyet, trenger derfor mer varme og i den forbindelse ønsker vi å oppgradere det elektriske anlegget slik at vi både kan kjøre større elektriske maskiner (sveising, sliping, skjæring osv) og samtidig ha varme på fra varmepumpe. Det må trekkes ny strømkabel fra strømtavle i hovedhangaren.
Flyhistorisk Museum Sola er nå ved en milepæl i dette arbeidet. Nå flyttes fokus til neste fase i gjenoppbyggingen.
Vi tenker her å bruke en banebrytende metode til å konservere et sjøvrak. Metoden blir utredet i regi av Museums Spesialistene. I tillegg vil vi bygge videre på den ekspertisen som Flyhistorisk museum Sola er viden kjent for å beherske.
Flyet er det eneste gjenværende Heinkel He 115. Flyets gode tekniske tilstand gjør at vi når det er ferdig, vil kunne vise fram et fly som langt på vei er originalt. Dette til tross for at flyet har ligget mer enn 69 år i et saltholdig miljø på fjordbunnen.
Flyets besetning forsøkte 28. desember 1942 å lande på Hafrsfjord. De var tvunget til å gjennomføre en landing med vinden i halen og med full bombelast om bord. Funn som vi har gjort i flyets cockpit, viser at venstre motor mest trolig var ute av drift da krasjlanding skjedde.
Flyhistorisk Museum Sola sluttførte hevingen av flyet 2. juni 2012. Hevingen er en av de mest vellykkede som er blitt gjort. Alt arbeidet med hevingen var dugnadsbasert. Flyet fikk ingen skader som følge av heving og løfting ut av vannet. Påløpte kostnader var lave i forhold til andre bergingsoperasjoner rundt om i verden.
Lenke til bilder på forsiden av Heinkel 115 prosjektets fremside: https://heinkel115.com/
Siden hevingen har vi arbeidet med å gjenoppbygge cockpit og neseseksjon. Det aller meste av instrumenter og utstyr som var i flyet da det ble hevet, har blitt tilbakemontert. Prinsippet for arbeidet er at vi, med færrest mulige inngrep, gjenoppbygger det originale utstyret.
Lenke til bilder i en post som gjelder cockpit; https://heinkel115.com/2023-06-12/
Vi flytter nå hovedfokus til arbeidet med senterseksjonen. Flyet har ligget mer enn 69 år i et sterkt saltholdig miljø på fjordbunnen. Likevel er det bemerkelsesverdig få korrosjonsskader. Vi ser nå på den høyst utradisjonelle muligheten å la mer enn 80% av denne kompliserte seksjonen forbli urørt.
Arbeidet vil måtte videreføres i betonghallen som vi opprinnelig bygget for å lagre flyet ned dykket i ferskvann. Arbeidsmiljøet her er meget utfordrende på flere måter og kan legge store hinder i veien for fremdriften i arbeidet.
Lenke til bilder i en post om senterseksjonen; https://heinkel115.com/2024-12-25/