Spre innsamlingen i sosiale medier
Facebook, Instagram, Snapchat. Det finnes mange veier til rom – også potensielle giveres hjerterom. Slik når du frem.
Sosiale medier er gull verdt for å få en innsamling til å gå viralt, og dermed samle inn så mye penger som mulig. Derfor har vi samlet et knippe med de mest kjente kanalene, så det blir litt enklere for deg å finne ut hvilke som passer best for din pengeinnsamling.
På Facebook har du mulighet til å oppsøke både grupper med spesifikke interesser, dedikerte sider om et tema og ikke minst til å bruke din egen profil til å spre en innsamlingsaksjon. La oss gå litt nærmere inn på hva dette egentlig vil si:
Din egen, private Facebook-profil
Har du en egen profil på Facebook, har du også en privat «vegg». Der kan du dele informasjon i form av lenker, videoer, bilder og personlige tekster til dine Facebook-venner. Er du mer glad i én-til-én-dialoger, kan du bruke Facebook messenger, som er en chattetjeneste gjennom Facebook. Der har du dine Facebook-venner og kontakter, hvor du enkelt kan si «Hei og hå!» og informere om innsamlingen din. Det kan være lurt å oppmuntre til deling av spleisen din på tampen av samtalen, så den når flest mulig.
Gruppe på Facebook med felles interesse
Når du vet hvem du ønsker å nå med spleisen din, er det også lettere å se for seg hvilke type miljøer de henger i – dette gjelder også digitalt. En fotballklubb har typisk en side for klubben (la oss si Vålerenga FK) men så er det vanlig at det finnes uavhengige undergrupper av klubben, som Vålerenga oldboys, Vålerenga 7’er fotball, Vålerenga Jenter 16 og liknende.
Gruppene er ofte laget for å dele informasjon og kommunisere med medlemmene. Om du for eksempel lager en innsamling til et korps, idrettslag eller liknende er dette ofte det mest effektive stedet å dele innsamlingen på og oppfordre andre til å dele den videre, fordi alle på gruppen har samme interesse.
Facebook-sider for bedrifter eller organisasjoner
De fleste bedrifter og organisasjoner i Norge har i dag sin egen Facebook-profil, eller side (kan du også gjerne kalle det). Denne profilen kan ha mange forskjellige funksjoner basert på hva behovet til bedriften eller organisasjonen er. Den vanligste hensikten med disse sidene er å informere om hvem og hva bedriften er, promotere og kommunisere med kunder eller medlemmer.
Har du startet en bedrift eller organisasjon uten å ha en egen Facebook-side, kan det være veldig smart å lage en for å skaffe deg en følgerskare. Det kommer godt med når bedriften eller organisasjonen skal vokse, og ikke minst når det er på tide å kommunisere en innsamling.
Inviter til fest på Facebook
Som privatperson, bedrift eller gruppe kan du lage arrangementer på Facebook og invitere venner og bekjente for å delta. Et eksempel kan være en fotballklubb som inviterer til kamp, en organisasjon som skal holde et foredrag, en person som inviterer til bursdag eller bryllup og liknende.
Det kan være veldig lurt å invitere til lanseringsfest for en innsamling! Inviter venner, bekjente og interessenter til en fest, konsert eller liknende! Skal du for eksempel samle inn penger til å spille inn plate, eller sette opp teater, kan du bruke muligheten til å invitere alle som støtter til premierefesten eller en konsert. I tillegg kan du ta forhåndsbetalt, og få inn ekstra penger til innsamlingen din på Spleis. Skal du starte restaurant bør du invitere på åpningsfest! Arrangementer passer perfekt til lansering eller avslutning av en innsamling!
Bilder, videoer og historier på Instagram
Instagram er hovedsakelig et sosialt medium som brukes til deling av bilder, videoer og historier (såkalte «stories»).
Har du noen hundre følgere på Instagram eller kanskje flere tusen?
Vi ser stadig økende trafikk fra Instagram, så hvordan kan du som privatperson få økt trafikk til din innsamling fra Instagram? Svaret virker innviklet, men er enklere enn du tror:
Legg til innsamlingslenken (URL-en) på Instagram-profilen din (dette kalles også «i bio-en din»).
Del bilder eller video (stories) som er relevante for innsamlingen, hvor du legger på teksten «Se lenke til innsamlingen i bio». Dette blir da «din story».
Kom med oppdateringer og nye oppfordringer på «storien din» ettersom innsamlingen din utvikler seg videre.
Få andre til å dele innsamlingen i sin story, for eksempel «støtt innsamlingen til ola.normann, lenke i bioen» eller «lenke i bioen til ola.normann»
Få andre til å dele et innlegg med informasjon. For å tagge en annen bruker på Instragram, bruker du @ foran (for eksempel @heispleis).
Betalte annonser
Skal du selge eller markedsføre noe som du tror mange ønsker å bidra til eller kjøpe gjennom en innsamling, kan du bruke penger på annonser på Instagram. Det kan gi en god effekt, så sant du vet hvilken målgruppe du vil nå og sørger for at innholdet er relevant og verdifullt når du først velger å betale for å markedsføre innsamlingen.
Instagram bruker #/emneknagg/hashtags, som gjør at du raskt kan finne liknende eller tilsvarende sider og brukere. Og du kan lære av profiler som har lyktes på Instagram tidligere. Studer hva de skriver og hva slags emneknagger de bruker for å nå sin målgruppe.
Begrensningene med Instagram
Som med alt annet har også Instagram enkelte begrensninger. Du kan for eksempel ikke dele en klikkbar lenke i en Instagram-post eller i teksten. Du kan derimot skrive inn en lenke, men da må de som ser bildet kopiere teksten og lime den inn i sin nettleser. Litt tungvint, kan du si..
Har du få eller ingen følgere på Instagram, vil få eller ingen få med seg oppdateringene dine heller. Det tar relativt lang tid å bygge opp en relevant Instagram-profil. Men det er relativt enkelt å få nye følgere med riktige emneknagger. Det er likevel verdt å nevne at dette ofte er svært flyktige følgere som ikke har noen verdi.
Andre relevante kanaler
Det finnes også andre kanaler, som vi ikke har utbrodert noe mer, men til inspirasjon kan du sjekke ut LinkedIn, Twitter, Youtube, Snapchat, Pinterest, Reddit og generelle nettforumer.
Har du erfaring eller kjenner noen som er flinke til å bruke noen av kanalene over, kan dette være like gode kanaler som Facebook og Instagram. Til syvende og sist handler det om å nå et relevant publikum med relevant informasjon!