«Prosjekt Jærv (Wolverine)» – fokus på mental helse og veteransaken
Filmen over er en pilot av en kommende videoproduksjon som skal være med på å belyse mental helse og veteransaken. Piloten er sponset av Vågen Energirådgivning.
I en undersøkelse utarbeidet av Institutt for militærpsykiatri og stressmestring, Forsvarets sanitet (IMPS) i samarbeid med Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) svarte 4200 Afghanistan-veteraner at de hadde opplevd å bli angrepet av fienden. 2000 opplevde et øyeblikk der de trodde de skulle dø. Minst 1000 har nå én eller flere psykiske helseplager. I tillegg vet vi at det er mange med samme erfaring fra øvrige operasjoner som på Balkan, i Libanon med flere. Og mørketallene er store. Med dette som bakteppe ønsker vi å sette fokus på veteransaken, hverdagslivet etter utenlandsoperasjoner og mental helse i samfunnet generelt. Vi mener dette er noe som angår alle. Alle kjenner en veteran. Veteranen er naboen din, kollegaen din eller en nær slektning. Kanskje er en av dine kolleger, eller en av dine venner, en del av mørketallene?
Gjennom en unik videoproduksjon, med script laget av veteraner som har kjent på utfordringene med å «komme hjem», ønsker vi å belyse et tema som er veldig aktuelt, men som dessverre får for lite oppmerksomhet. Låten «Jærv (Wolverine)» med hardrockbandet Pånnivågn vil være utgangspunktet for produksjonen. Sangen er skrevet for å sette fokus på psykisk helse i hverdagen, gjennom å bruke metaforer om strid. Vokalist Håvard Haugan er selv veteran, og har tjenestegjort i Nato-styrkene. Først i Kosovo, deretter i Afghanistan.
Med bruk av virkemidler i form av en profesjonelt produsert video, med fengende og røff musikk og en tekst med sterkt budskap, prøver vi en ny måte å fange oppmerksomheten til publikum på. Vi tror dette er en effektiv måte å nå ut til veteraner, pårørende, familie, kolleger og øvrig publikum. Håpet er at flere med utfordringer i hverdagen kan bli sett – både veteraner og andre med tilsvarende utfordringer. I beste fall kan produksjonen være med på å redde liv.
Mange av dem som reiser ut er unge soldater, og en musikkvideo for å belyse viktigheten og risikoen ved utenlandsoppdrag er et mer treffende medie enn en brosjyre eller et informasjonsbrev.
Produksjonsselskapet Camerat skal produsere filmen. Manus er laget i samarbeid med veteraner. Musikken er skrevet og fremført av Pånnivågn. Eventuelt overskudd av kampanjen vil i sin helhet gå til en organisasjon som jobber for bedre psykisk helse hos veteraner.
Lenke til musikk: https://open.spotify.com/track/2FBnG32EOemUNwVpEjfxYy?si=09445d08f97f4081
Ønsker du mer informasjon om prosjektet ta gjerne kontakt på telefon 90145599 eller e-post jo.kristian@pkom.no