Tips for å lykkes med dugnaden

Her har vi samlet suksesshistorier og enkle grep dere kan gjøre for å lykkes med dugnaden!

Inviter deltakere

  • Hvorfor invitere deltakere?

    • Dugnader med 5 eller flere deltakere samler inn over 60% mer enn dugnader uten
    • Deltakerne får mer eierskap over dugnaden
    • Det er hyggelig for familie og venner å støtte et kjent fjes
  • Sånn funker salgssider:

    • Dugnadsansvarlig sender deltakerne en link
    • Deltakerne legger inn navn og bilde, enkelt og greit!
    • Deltakerne deler salgssiden sin med venner, familie og kjente
    • Alle salgssidene blir knyttet til dugnaden
    • Dugnadsansvarlig får en oversikt over alle deltakerne og hvor mye hver har samlet inn

Engasjer med bilder, video og tekst

Det er viktig at dere legger litt innsats i dugnaden deres. Bruk tid på å skrive en fin, overbevisende tekst, som forklarer hvilke behov dere har og hva pengene skal gå til. Legg gjerne til bilder eller videoer som viser til planlagte prosjekt, klubbområdet eller laget som trenger støtten. Er dere et idrettslag? Hva med å legge til lagbilde for eksempel?

Med detaljert og relevant informasjon i beskrivelsen, blir det lettere å engasjere flere til å støtte akkurat deres sak.

Tips til deling

  • Hånd som viser QR-kode på mobilen dør til dør

    Fysisk:

    • Bruk QR-koden på salgssiden til å selge produkter dør til dør
    • Heng opp plakater i nabolaget
    • Legg flyers i postkassa til naboene
  • Digitalt:

    • Send dugnaden på melding til familie og venner
    • Del dugnaden i sosiale medier
    • Oppfordre andre til å dele dugnaden videre
    • Tips lokalavisa om å skrive om saken

Muligheter med dugnad på Spleis

Hold styr på flere lag med en dugnadsaksjon

En dugnadsaksjon gir klubben kontroll over både budskapet og regnskapet når det er flere lag som skal ha dugnad

Med en dugnadsaksjon oppfordrer klubben andre, feks. lagledere, til å starte en dugnad til laget sitt hvor klubben allerede har fylt inn mesteparten av innholdet. Da slipper man dobbeltarbeid, og det blir lekende lett for laglederne å komme i gang. Alle dugnadene som blir opprettet gjennom aksjonen havner på en egen side hvor man kan se hvor mye som har blitt samlet inn totalt. I tillegg kan klubben se statistikk for blant annet hvor mye som har blitt samlet inn over tid og hvordan fortjenesten er fordelt per produkt.

Viser hvordan forskjellige roller i klubben gjennomfører en dugnadsaksjon, klubbleder starter aksjonen, lagledere starter dugnader gjennom aksjonen og inviterer deltakere som deler dugnaden til venner og kjente

Hvordan funker det?

Registrer klubben først. Så går man inn på klubben sitt kontrollpanel og trykker på “Aksjoner” for å sette i gang en dugnadsaksjon.

Klubben setter i gang en aksjon og lager et utgangspunkt for dugnadene ved å velge dugnadsprodukter og legge til tekst og bilde i dugnadsmalen til aksjonen.

Laglederne slipper dobbeltarbeid når de oppretter en dugnad fordi de kan ta utgangspunkt i dugnadsmalen, men har også mulighet til å legge til lagbilde og skrive litt mer spesifikk info for deres lag. Når dugnaden er i gang kan de invitere spillerne på laget til å bli deltakere i dugnaden.

Deltakerne legger inn navn og bilde på en personlig salgsside de kan dele med familie og venner for å få dem til å kjøpe dugnadsprodukter.

Les mer om aksjoner her

Hasle-Løren Fotballs dugnadsaksjon

«Vi likte valgfriheten i de ulike produktene man kan selge, hvor man har noe som passer for alle og enhver, også for de som bare ønsker å gi penger.»

– Line Thorgersen, styremedlem i Hasle-Løren Idrettslag

Les mer om deres erfaring her

Se hva andre gjør

Uuups! Du bruker en utdatert nettleser.

Med nettleseren du nå bruker vil spleis.no ikke kunne brukes skikkelig. Men fortvil ikke! Du har flere muligheter;

  1. Bytt til en annen nettleser, for eksempel Google Chrome
  2. Fortsett på mobiltelefonen, bare skriv inn adressen:
  3. Lukk denne boksen, og fortsett på eget ansvar

×