Tips for å lykkes med dugnaden
Her har vi samlet suksesshistorier og enkle grep dere kan gjøre for å lykkes med dugnaden!
Inviter deltakere
Hvorfor invitere deltakere?
- Dugnader med 5 eller flere deltakere samler inn over 60% mer enn dugnader uten
- Deltakerne får mer eierskap over dugnaden
- Det er hyggelig for familie og venner å støtte et kjent fjes
Sånn funker salgssider:
- Dugnadsansvarlig sender deltakerne en link
- Deltakerne legger inn navn og bilde, enkelt og greit!
- Deltakerne deler salgssiden sin med venner, familie og kjente
- Alle salgssidene blir knyttet til dugnaden
- Dugnadsansvarlig får en oversikt over alle deltakerne og hvor mye hver har samlet inn
Engasjer med bilder, video og tekst
Det er viktig at dere legger litt innsats i dugnaden deres. Bruk tid på å skrive en fin, overbevisende tekst, som forklarer hvilke behov dere har og hva pengene skal gå til. Legg gjerne til bilder eller videoer som viser til planlagte prosjekt, klubbområdet eller laget som trenger støtten. Er dere et idrettslag? Hva med å legge til lagbilde for eksempel?
Med detaljert og relevant informasjon i beskrivelsen, blir det lettere å engasjere flere til å støtte akkurat deres sak.
Tips til deling
Fysisk:
- Bruk QR-koden på salgssiden til å selge produkter dør til dør
- Heng opp plakater i nabolaget
- Legg flyers i postkassa til naboene
Digitalt:
- Send dugnaden på melding til familie og venner
- Del dugnaden i sosiale medier
- Oppfordre andre til å dele dugnaden videre
- Tips lokalavisa om å skrive om saken
Muligheter med dugnad på Spleis
Få med lokale bedrifter og sponsorer
Bedrifter og enkeltpersoner som gir mer enn 5 000 kr til dugnaden kan velge om de vil stå med navn, logo eller bilde i listen over «Spleisens sponsorer».
Hold styr på flere lag med en dugnadsaksjon
Les mer om aksjoner herGir klubben bedre kontroll over både budskapet og regnskapet for flere lag, og gjør det enklere for lagledere å starte en dugnad
Selg egne produkter
Bruk Spleis som betalingsløsning, men selg egne produkter ved å legge dem til som «belønninger» på dugnaden. Huk av for at dere trenger adresse dersom dere skal levere produktene til de som kjøper.
Hold styr på flere lag med en dugnadsaksjon
En dugnadsaksjon gir klubben kontroll over både budskapet og regnskapet når det er flere lag som skal ha dugnad
Med en dugnadsaksjon oppfordrer klubben andre, feks. lagledere, til å starte en dugnad til laget sitt hvor klubben allerede har fylt inn mesteparten av innholdet. Da slipper man dobbeltarbeid, og det blir lekende lett for laglederne å komme i gang. Alle dugnadene som blir opprettet gjennom aksjonen havner på en egen side hvor man kan se hvor mye som har blitt samlet inn totalt. I tillegg kan klubben se statistikk for blant annet hvor mye som har blitt samlet inn over tid og hvordan fortjenesten er fordelt per produkt.
Hvordan funker det?
Registrer klubben først. Så går man inn på klubben sitt kontrollpanel og trykker på “Aksjoner” for å sette i gang en dugnadsaksjon.
Klubben setter i gang en aksjon og lager et utgangspunkt for dugnadene ved å velge dugnadsprodukter og legge til tekst og bilde i dugnadsmalen til aksjonen.
Laglederne slipper dobbeltarbeid når de oppretter en dugnad fordi de kan ta utgangspunkt i dugnadsmalen, men har også mulighet til å legge til lagbilde og skrive litt mer spesifikk info for deres lag. Når dugnaden er i gang kan de invitere spillerne på laget til å bli deltakere i dugnaden.
Deltakerne legger inn navn og bilde på en personlig salgsside de kan dele med familie og venner for å få dem til å kjøpe dugnadsprodukter.
Hasle-Løren Fotballs dugnadsaksjon
«Vi likte valgfriheten i de ulike produktene man kan selge, hvor man har noe som passer for alle og enhver, også for de som bare ønsker å gi penger.»
– Line Thorgersen, styremedlem i Hasle-Løren Idrettslag