Spørsmål og svar
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om Klubben i mitt hjerte.
Hva er Klubben i mitt hjerte?
Klubben i mitt hjerte er et felles prosjekt for norske idrettslag, som arrangeres av Norges Idrettsforbund, P4, SpareBank 1 og Spleis.
Prosjektet er med på å styrke fellesskapet i norsk idrett og gir en unik mulighet til å vinne pengepremier til klubben sin.
Det er satt av 300.000 i premiepenger som vil fordeles på klubbene i perioden 20. mai - 21. juni.
Hvordan delta?
For å delta på Klubben i mitt hjerte, må man opprette en digital dugnad på spleis.no/kimh*. Denne må inneholde informasjon om hva man ønsker å gjøre og hvor mye som trengs til prosjektet. F.eks: "Deltagelse på cup for hele laget" eller "Lavere treningsavgifter for klubben"
Når dugnaden er opprettet, starter man salget av produkter, så fikser Spleis all logistikken med varelager og levering.
Man kan opprette en digital dugnad i perioden 08-31. mai, og første premie vil deles ut 20. mai.
*Ved å opprette en digital dugnad til Klubben i mitt hjerte, samtykker du til at kontaktinformasjon kan bli delt med P4 ifm. Annonsering av gaveutdeling.
Hva kan du søke til?
Midlene må gå til prosjekter innad i idrettsklubber, som er registrert i Norges Idrettsforbund (NIF)*, og kan brukes på alt fra nye fotballdrakter, cuper, turneringer, lavere treningsavgifter og til fokus på inkludering.
Høyt engasjement rundt dugnadsinnsamlingen hjelper oss å se at prosjektet er ettertraktet og viktig, men alle gode prosjekt vil bli nøye vurdert av en jury.
*Det vil være mulig å opprette dugnader til flere lag innunder samme klubb.
Hvordan vinner man penger?
En jury, bestående av medlemmer fra NIF, P4, SpareBank 1 og Spleis velger ut prosjekter som mottar pengepremier på sin dugnad.
Det er ikke satt et minstekrav for innsamlet beløp, men høyt engasjement rundt dugnaden hjelper juryen å se at prosjektet er ettertraktet og viktig.
Første vinner kåres mandag 20. mai og deretter vil det kåres 3 vinnere hver helg, de neste 3 helgene.
Jeg har allerede en dugnad gående, kan jeg fortsatt være med?
Ta kontakt med oss på chat eller hei@spleis.no, så hjelper vi deg med dette.
Hva er en digital dugnad?
Dugnad på Spleis er en lønnsom, praktisk og enkel måte å samle inn penger på, for blant annet idrettslag, korps, foreninger, skoleklasser, russegrupper. Dere tjener penger ved å selge produkter eller digitale skrapelodd til venner og kjente. Spleis tar seg av alt av betaling og sender varene rett hjem til kjøperne med Helthjem. Pengene dere tjener på salget går direkte inn på organisasjonens konto. Dugnad på Spleis erstatter tradisjonelt dugnadsarbeid som feks dør-til-dør loddsalg eller dorullsalg og gjør at lagene kan bruke mindre tid på administrasjon, og mer på tid på idretten.
Hvilket kontonummer kan vi bruke?
Det eneste kravet vi stiller er at pengene går til et kontonummer som tilhører klubben som er satt som mottaker av dugnaden. Ønsker du at pengene skal gå til en annen konto enn klubben sitt hovedkontonummer (f.eks. en lagkonto), kan du huke av for dette når du oppretter dugnaden. Da må vi kunne verifisere at kontonummeret tilhører klubben, ellers vil pengene bli utbetalt til klubbens hovedkontonummer.
Hva koster dugnad på Spleis?
Se mer informasjon på spleis.no/pris
Jeg har startet en dugnad - hva nå?
Så bra! Nå er det viktigste du kan gjøre å dele med venner og kjente! Det første du burde gjøre er å dele spleisen med ditt eget nettverk:
Sosiale medier: Del på din Facebook vegg, Instagram etc. Du kan også dele i grupper på Facebook. Kanskje har dere en egen Facebook-gruppe til klubben eller laget?
Private kanaler: Send lenken til dugnaden direkte via Messenger, SMS og e-post. Har dere kanskje en familie-gruppe på Whatsapp?
Del fysisk i nabolaget, klubbhuset, den lokale butikken, på kontoret eller et annet naturlig samlingspunkt i nærområdet.
Vær kreativ, det er mange muligheter!
Hva selger man?
Dere velger hvilke produkter dere ønsker å selge fra dugnaden og kan velge mellom gratulasjonskort, digitale skrapelodd, kaffe fra Wild og sokker fra Bambusa.
Hvordan foregår levering av produktene?
Vi bruker tjenesten Helthjem til frakt og levering av produkter. Når noen har kjøpt et produkt vil vil de få produktet levert rett på døra.
Når får kundene varene?
Fra noen kjøper et produkt, vil det ta inntil 2 uker før de får produktet sitt hjem på døra (gitt at mottaker har godkjent å være mottaker på den digitale dugnaden).
Hva er personlige salgssider?
Når dugnaden er opprettet, kan dugnadsansvarlig (den som har startet dugnaden) invitere alle dugnadsdeltakerne til å starte sin egen personlige salgside som de kan selge produktene fra til venner og bekjente. De personlige salgsidene gjør kjøpsopplevelsen mer personlig ved at man kjøper fra en man kjenner.
Disse salgssidene er knyttet opp mot dugnadsspleisen og det er kun dugnadsansvarlig som kan se hva hver dugnadsdeltaker har solgt eller samlet inn.
Hvem er dugnadsansvarlig?
Dugnadsansvarlig er den personen som starter dugnaden på Spleis. Dere bestemmer selv hvem som skal være dugnadsansvarlig.
Hvem er dugnadsdeltaker?
Dugnadsdeltakere er de som skal selge produkter til dugnaden. F.eks. medlemmene på laget.
Kan vi endre dugnadsansvarlig?
Spleis har mulighet til å endre dette. Ta kontakt med oss på chatten, så hjelper vi dere.
Må man kjøpe produkter? Jeg vil bare bidra til dugnaden uten å kjøpe produkter!
Man har mulighet til å gi et valgfritt beløp hvis man ikke ønsker å kjøpe produkter. Det er mulig å gi med kort eller Vipps.
Kan andre se hvor mye de forskjellige dugnadsdeltakerne har samlet inn?
Det er kun dugnadsansvarlig som kan se dette via kontrollpanelet. Det eneste som vises på dugnaden er hvor mange som har gitt totalt.
Hvordan inviterer man deltakere?
Når man har opprettet dugnaden og trykket på "start" vil man få mulighet til å invitere deltakere. Det gjør man enkelt ved å kopiere tekst og lenke, og dele den der du kommuniserer med gruppen.
Dette kan gjøres via kontrollpanelet som dugnadsansvarlig har tilgang til: klikk på "deltakere" i kontrollpanelet.
Når deltakerne mottar lenken, får de informasjon om at du har opprettet en dugnad og at de kan starte sin egen side knyttet til gruppens dugnadsspleis.
Det er også mulig å laste opp medlemsliste fra Spond, slik:
På mobil
1. Gå inn på grupper og trykk på laget ditt
2. Trykk på medlemmer
3. Trykk på excel-ikonet øverst i høyre hjørne
4. Velg eksporter medlemsliste til Excel
På pc
Jeg har fått invitasjon til en dugnad - hva nå?
Legg inn navn og bilde, så vil du få en egen side knyttet til gruppens dugnadsspleis, som du kan dele for å selge dugnadsprodukter.
Du kan også velge å være anonym, og da er det bare dugnadsansvarlig som får se ditt navn og bilde.
Må man binde seg til antall produkter man skal selge?
Nei, det er ingen binding og du vil heller ikke sitte igjen med noen produkter i etterkant.