Derfor bør du oppdatere spleisen din

Givernes interesse for innsamlingen din dabber ikke nødvendigvis av etter at de har gitt deg pengene. Derfor fortjener de en statusoppdatering.

En mann blåser i et horn

I likhet med et teaterstykke eller en film har en innsamling også en start eller introduksjon som gjerne forteller noe om motivasjonen for hvorfor den er startet. Deretter kommer midtdelen, som er selve innsamlingen. Der utdyper du problemet og eventuelle konflikter som har oppstått på din vei i forbindelse med saken din.

Midtdelen en innsamlingens indrefilet

Og det er dette som er kjernen i spleisen din. Indrefileten som smelter folks hjerter, eller vekker noen andre følelser i dem. Det er dette som gjør at folk vil støtte deg. Deres interesse går også ofte lenger enn til problemet. De vil også vite om hvordan det har gått videre. Da fortjener de en statusoppdatering.

Har du fått uventet hjelp fra andre? Lært noe nytt? Hvordan ligger innsamlingen an i prosessen? Har den fått noen redaksjonell omtale? Slike ting liker giverne dine å få vite. Det føles ekstra verdifullt å støtte noen som får mer enn «bare» penger igjen, men også blir rikere på andre områder.

Enkelt å endre innsamlingen

Når du oppretter en spleis har du mulighet til å endre og legge til tekst og innhold ettersom historien din utvikler seg. Du kan også kommunisere med giverne i delingspanelet, som er tilgjengelig på siden. Der har du mulighet til å komme med oppdateringer og oppfordringer til de som har støttet innsamlingen.

Du kan også dele oppdateringene dine i sosiale medier. Har du en Facebook-side eller liknende som er knyttet til innsamlingen, er dette et perfekt sted å komme med oppdateringen og nye fortellinger til. Har du mange følgere på Instagram, kan du fortelle historien din der gjennom bilder, video eller stories.

Tidspunkt for oppdateringer

En innsamling på 30-40 dager bør minimum ha fem oppdateringer underveis, eller en oppdatering hver femte eller sjette dag. Det er mulig å ha mindre eller flere oppdateringer, men husk at daglig oppdateringer kan oppleves som masete og lite relevant. Veldig få viser lite engasjement og fremgang. En god øvelse kan være å tenke seg ut eller skrive noen oppdateringer på forhånd som er relevant i forhold til de du skriver til, enten det er til en klubb eller et lokalmiljø, eller fans og følgere av et band.

Eksempel på fem oppdateringer på 30 dager kan det fordeles slik:

  1. 1-3 dager etter lansering: «Vi har akkurat startet vår innsamling 'Wyld Stallions nye plate' på spleis.no og på få dager har vi fått 15.000kr/15 % av vårt mål! Vi setter uendelig stor pris på alle som har engasjert seg i 'Wyld Stallions nye plate' og heier på oss! Har du ikke alt delt innsamlingen vår setter vi uendelig pris på om du deler den videre.» Gjerne ta med et relevant bilde når du deler, eller kanskje en video?

  2. 5-10 dager: Har dere en god historie å fortelle og et kult bilde? Har innsamlingen blitt omtalt av en kjent person eller lokalmedia? Det er fint å variere oppdateringene rundt en innsamling og ikke bare snakke om hvor mye som mangler eller hvor mye som er kommet inn, det kan alltids nevnes i en bisetning.

  3. 10-20 dager: Har det skjedd noe siden sist, har det vært progresjon? Har dere en ekstra video eller et bilde som dere ikke har vist før?

  4. 20-25 dager: Nå er det lurt å komme med en oppdatering om hvor lang innsamlingen er kommet og hvor mye som mangler. Er innsamlingen nærme målet, er tiden moden for å få inn de siste kronene som mangler! Er dere langt unna målet, kan det være lurt å fortelle om at alt som kommer inn hjelper.

  5. Siste 3 dager: Skriv en melding til alle som har støttet innsamlingen med en siste oppfordring til enten å gi penger, dele innsamlingen eller gjøre begge deler. Er du nærme målet, ønsker du kanskje at flest mulig deler innsamlingen på ny? Har du et produkt og belønninger, kan du spille på at nå er siste sjanse for å forhåndskjøpe eller skaffe seg produktet. Er det til et godt formål må du gjerne si noe om at pengene straks vil bli overført og at x antall kroner ekstra vil føre til noe fantastisk osv.

Lykke til med oppdateringene!💪

Kanskje du også vil lese ...

  • En dame er ute og går og smiler fornøyd ned på mobilen. En tankeboble med ikonene for Facebook, Instagram og Snapchat er over hodet hennes.

    Spre innsamlingen i sosiale medier

    Facebook, Instagram, Snapchat. Det finnes mange veier til rom – også potensielle giveres hjerterom. Slik når du frem.

    Spre innsamlingen i sosiale medier

  • En mann sitter i sofaen og leser avisa

    Kom i lokalavisa!

    Redaksjonell omtale er gull verdt når du vil spre budskapet til innsamlingen din. Dette bør du tenke på.

    Kom i lokalavisa!

Få store ting til å skje med folkefinansiering og Spleis

To som jubler med lyspære over hodet

Uuups! Du bruker en utdatert nettleser.

Med nettleseren du nå bruker vil spleis.no ikke kunne brukes skikkelig. Men fortvil ikke! Du har flere muligheter;

  1. Bytt til en annen nettleser, for eksempel Google Chrome
  2. Fortsett på mobiltelefonen, bare skriv inn adressen:
  3. Lukk denne boksen, og fortsett på eget ansvar

×