Få med deg en venn eller ti!
Grunnsteinen til folkefinansiering er å engasjere andre rundt din fantastiske innsamling. Slik kicker du i gang engasjementet rundt innsamlingen din!
Du lurer kanskje på hvorfor det er så viktig med engasjement, og hvordan du skaper det? La oss fortelle om verdien rundt spredning av en innsamling.
Økt rekkevidde
Først og fremst er det viktig at en innsamling ikke står og faller på én enkeltperson, men at det er minst en venn eller ti som også føler et ansvar for innsamlingen.
Hvorfor er dette viktig, spør du? Nå skal du høre: En person i Norge har i snitt 380 venner på Facebook. Når denne ene personen deler en innsamling, når den maks 380 personer, men er det 10 stk som deler den kan den nå 3800! Rekkevidden kan utvides ganske massivt, med andre ord.
Jo flere vi er sammen...
Er det en gruppe personer bak en innsamling har det mange andre fordeler også. Kanskje er en av personene en dyktig skribent, en annen tar fine bilder og en tredje er flink til å skape engasjement i sosiale medier? Har dere et stort nettverk til sammen, vil dette utgjøre et uslåelig team for å skape engasjement!
Selvfølgelig kan du lage en innsamling helt på egen hånd. Men vil du at «crowden» skal få vite om innsamlingen din, og dermed større den, er det uansett viktig å engasjere andre.
Opptil 90 prosent på Facebook
Først og fremst foregår en folkefinansiering på internettet. Det er stedet hvor det er mest naturlig å skape engasjement.
Facebook er et naturlig sted å starte. Vi i Spleis ser at 80 til 90 prosent av trafikken til spleis.no kommer fra Facebook.
Starter du en innsamling alene eller med flere er det beste utgangspunktet ditt å dele den på din egen vegg med en personlig melding om hvorfor du har delt den eller hvorfor dette er viktig for deg. Et undervurdert virkemiddel er en god gammeldags PM (personlig melding) hvor du forteller om innsamlingen:
Mange innsamlinger på Spleis som er til en organisasjon, forening, et idrettslag eller til et konkret formål har en side eller gruppe på Facebook.
Vi ser at innsamlinger som har en stor gruppe engasjerte og flotte mennesker bak seg på Facebook kan skape et enormt engasjement, som brer seg utover og samler inn store beløp på kort tid! Har du ikke en gruppe eller side på Facebook, er det på tide å lage det nå, eller kontakte en relevant gruppe for å dele innsamlingen der.