Lag en (lettbeint) plan
Noen spleiser har et så godt formål at de rett og slett flyr avgårde av seg selv. Som regel krever det en innsats for at innsamlingsaksjonen lykkes. Det viktigste er å tenke igjennom hva du selv kan gjøre.
Allier deg med venner, givere og ambassadører
Det aller viktigste spørsmålet handler om hvordan du skal få ut budskapet om at du har en innsamling gående. Ofte hjelper det om dere er en liten gjeng som sammen står bak innsamlingen, eller om du finner ut hvem dine første givere og ambassadører er.
Når du vet hvem som er dine første givere og ambassadører, bør du prate med disse for å få dem til å dele spleisen din videre når du lanserer. Når en innsamling først får fart, er det med på å skape enda mer trafikk og givere. Folk vil jo ta del i noe som er en suksess!
En fin øvelse for å gjøre god gammeldags planlegging, er rett å slett å lage en plan. Om du lager et avansert excel-ark, tegner et tankekart på en serviett eller om du bare prater gjennom hva du skal gjøre med en kompis, så hjelper det deg.
Gi noe tilbake til giverne dine
Når du lager spleisen er det også viktig å være tydelig på hva pengene går til, og hvilket behov innsamlingen din løser. Tenk også igjennom om du kan gi noe symbolsk tilbake til giverne.
Ofte kan noe symbolsk gjøre at det blir lettere for folk å gi penger. Kanskje vil du gi et lagbilde til noen som har støttet en innsamling for nye drakter? Eller et signert takkekort? Hva med gratis inngang til arrangementet du samler inn for å få til? Du kan gi mye i belønning, som vil booste innsamlingen din.
Spleisen bør vare i 30 dager
En av de vanligste spørsmålene vi får fra innsamlere er om det er mulig å forlenge perioden på en spleis. Svaret på det er ja. Men om det er hensiktsmessig for enhver spleis, kan vi ikke gi noen fasit på.
Statistisk sett er den ideelle lengden på en spleis cirka 30 dager. Har du en interessant og godt planlagt innsamling, skal dette være mer enn nok tid til å nå ditt mål.
Det vi ofte ser er imidlertid at innsamlinger hvor innsamler selv har definert en lengde ofte funker best. Så bruk magefølelsen på hva du tror funker. Har du en tanke om at 45 dager for innsamlingen din er perfekt, eller kanskje 20 dager, så er det ofte det beste.
En forklaring på dette kan være at du faktisk har sett i kalenderen, tatt hensyn til helligdager, at en innsamling ikke avsluttes på en fredagskveld, har satt av tid for å følge opp innsamlinger, eller at du planlegger opp mot andre ting som skjer.
Velg det beløpet du har behov for
Noen ganger har en behov for å nå et helt spesifikt beløp, mens andre ganger hjelper alle bidrag.
Har du et konkret behov og et mindre beløp du ønsker å samle inn, velger du det beløpet du har behov for. Om du for eksempel skal samle inn til et industrivaffeljern til kiosken på stadion som koster 15 000 kroner, setter du målet til, vel, 15 000 kroner.
Om du har et stort og ambisiøst mål på mange hundre tusen, må du tenke litt mer igjennom hva du skal sette som mål i innsamlingen. Setter du for lavt mål vil det virke lite troverdig at du kan få gjennomført målet med innsamlingen din. Setter du for høyt mål kan det virke usannsynlig og vanskelig.
Tenk på det du helst ønsker å få inn, så tenker du på det minste beløpet som utgjør en forskjell for din innsamling – og så setter du målet ditt et sted i mellom de to!
Lykke til med spleisen din! 🙌