Kom i lokalavisa!
Redaksjonell omtale er gull verdt når du vil spre budskapet til innsamlingen din. Dette bør du tenke på.
Hver dag ser vi at innsamlinger blir skrevet om av ulike lokalaviser, nettmagasiner og nasjonale aviser. De blir også delt på forskjellige forum og grupper på Facebook. Har du en innsamling som du tror vil engasjere med en spennende vinkling, eller kan føre til noe nytt og spennende? Da kan det godt hende at media er interessert i å skrive om nettopp din innsamling også!
Sjekk ut nettverket ditt
Om du planlegger å starte en innsamling er det være lurt å kartlegge og orientere seg for å finne steder hvor innsamlingen kan få omtale. Det enkleste er ofte å få tillatelse fra en administrator eller sideeier på en facebookgruppe eller -side til å dele den der. Der ifra er det ofte kort vei for å bli omtalt i lokalmedia, spesielt om du har en interessant vinkling eller om du kjenner noen som jobber der, eller har noen i nettverket ditt som gjør det.
Finn nisjejournalistene
Om du ikke gjør det så er det fint å kartlegge hvem av journalistene du bør kontakte og som har skrevet liknende saker før. Har du en innsamling som er innenfor en spesifikk nisje, vil det ofte være enklere å kontakte nisjemagasiner eller aviser som har en særinteresse for din innsamling.
Skriv en oversiktlig liste
Om du virkelig går dypt til verks kan det være nyttig å lage et skjema hvor du skriver ned:
Navn på media
Kontaktperson (e-post, telefon)
Vinkling, presseskriv, «salgspunkt» (hvorfor er dette en sak de bør skrive om)
Når skal du ta kontakt
Tall trigger
Vi ser ofte at media velger å vente med å skrive om en innsamling til den har fått mange givere og har skapt engasjement. Det er veldig sjeldent at de skriver om en innsamling før de ser at andre bryr seg. Men det skader ikke å ta kontakt på forhånd og orientere om innsamlingen for å så komme tilbake og minne dem på den på nytt!
Lykke til med gullgravingen! 🏆