Kampen for Ullevål Sykehus fortsetter med fornyet innsats
Nå er det viktigere enn noen sinne at vi slåss videre for å redde - ikke bare Ullevål, men alle Oslo-sykehusene – alle de offentlig finansierte sykehusene i Norge!
Ullevål Sykehus er med sin store kapasitet og sine beredskap avgjørende for helsesikkerheten i hele Sørøst-Norge og har nasjonale funksjoner for katastrofeberedskap.
Ullevål Sykehus har beredskap på alle akuttmedisinske områder 365 dager i året, 24 timer i døgnet.
Ullevål Sykehus har bakvaktfunksjoner for hele regionen og tar imot pasienter når de andre sykehusene ikke har kapasitet
Hurdalsplattformen var en skuffelse, med formuleringen:
Sørge for at hele Groruddalens befolkning så raskt som mulig får lokalsykehustilbud ved NyeAker sykehus og gjennomføre endringer i sykehusstruktur i Oslo i henhold til vedtatte planer.
Vi hadde håpet og trodd på noe annet, men...
KAMPEN FOR Å REDDE ULLEVÅL SYKEHUS OG Å STOPPE DEN PLANLAGTE UTBYGGINGEN PÅ GAUSTAD MED RASERING AV RIKSHOSPITALET SOM KONSEKVENS ER IKKE TAPT.
Helse Sør-Øst har fortsatt ikke tomter å bygge på. Plan- og bygningsetaten i Oslo har så langt ikke villet anbefale prosjektet som kalles for Gaustad sykehusområd. Planene for Aker Sykehusområde har de anbefalt gjennomført under tvil og med en rekke krav.
Og motstanden mot planene som vil ødelegge - ikke bare Ullevål, men også Rikshospitalet vokser stadig.
Motstanden mot planene er massive i Oslo:
- Plan- og bygningsetaten i Oslo har hittil ikke kunnet anbefale noen av løsningsforslagene for Gaustad sykehusområde.
- Riksantikvaren har levert innsigelser både til planene for Gaustad og Aker Sykehusområde.
- Under offentlig ettersyn for Gaustad sykehusområde kom det inn 205 bemerkninger - i all hovedsak svært negative.
- Alle 15 bydeler i Oslo har uttalt seg med bekymring knyttet til nedleggelse av Ullevål - flere beskriver planen som “et katastorfalt irreversibelt strategisk feilgrep. De mener videre at planene på Gaustad er i strid kommuneplanen og at den planlagte løsningen ikke vil gi tilstrekkelig sykehuskapasitet.
- Bymiljøetaten i Oslo fraråder planforslaget.
- Byrådsavdeling for Helse, eldre og innbyggertjenster er bekymret for at kapasitetsbehovet for lokalsykehusfunksjoner er undervurdert og mener at reduksjonen av 15 prosent av sykehussengene i OUS for å oppnå nødvendige gevinster er et ambisiøst mål.
- De tillittsvalgte i 14 fagforeninger i OUS - som til sammen representerer nær sagt samtlige 23.000 ansatte har gått imot dagens planer fra de ble lansert sent høsten 2015.
- LO i Oslo jobber aktivt mot planene.
- Det samme gjør Oslo legeforening, Norsk Sykepleierforbund Oslo, Fagforbundet Oslo, Psykologforeningen Oslo og Jordmorforenigen Oslo med flere.
- Fylkeslagene til Funksjonshemmedes fellesorganisasjon i Oslo og Akershus har uttalt seg negativt om planene ved en rekke offentlige anledninger. FFO er Norges største pasient- og brukerorganisasjon. Også den uavhengige pasientforeningen, Oslo Pasientforening er klart imot dagens planer.
- I Oslo bystyre flertallet imot planene og har flere vedtak og felles uttalelser om dette. Dette gjelder partiene Rødt, SV, Mdg, Senterpartiet, Venstre, Krf, Frp, og FNB samt to uavhengige representanter.
- En rekke politikere og lokallag i Oslo Arbeiderparti og Oslo Høyre har også tydelig gått ut mot dagens planer. Medlemmene i Oslo Høyre er omtrent delt på midten politikere som Michael Tetzschner, Grete Horntvedt og Kristin Clemet med flere har gått offentlig ut og bedt om at at alternativ med Ullevål utredes skikkelig. Oslo Senior Høyre er i mot planene. I Oslo AP er en rekke lokallag mot planene, blant annet Sogn og Tåsen, Ellingsrud, Bjerke og Bygdøy og Frogner. Erfarne politikere som Marit Nybak, Tove Strand og Gro Balas er blant dem som har frontet motstanden i Oslo Arbeiderparti.
- I en meningsmåling høsten 2019 var i overkant av 70 prosent av innbyggerne i Oslo imot planene. Blant dem som hadde høy kjenneskap til saken var over 80 prosent imot.
- Noen av Norges fremste fagfolk innen mange felt - jus, arkitektur, statsvitenskap og økonomi har kommet med en rekke innvendinger mot alt fra saksbehandlingen og det byggfaglig, til mangelfull kvalitetssikring og mangler i konsekvensutredningene og risiko- og sårbarhetsanalysene. En rekke økonomer har dessuten beskrevet skyhøy økonomisk risiko og avorlige svakheter i regnestykkene knyttet til effektivisering og gevinstrealisering.
Vi jobber for å hindre at staten overprøver Oslo i denne saken.
Redd Ullevål Sykehus vil jobbe iherdig for å opprettholde en sterk motstand mot planene i Oslo og øke styrken i motstanden blant Oslo-folk generelt og politikere og ansatte spesielt.
Vi skal:
- Lage ny faktabrosjyre
- Markere motstanden i mediene
- Arrangere et stort fakkeltog sammen med fagforeningene i Oslo 2. desember
- Samle kulturaktører til en stor markering
- Ha møter med politikere i bystyret, på Stortinget og i regjeringen
- Lage plakater og bannere
- Sette opp et klimaregnskap
- Gjennomgå gevinstrealiseringsplanene i prosjektet
- og mye mer
Vi vil også jobbe for å skape forståelse for Osloregionens behov i resten av landet og øke bevisstheten om at Helse Sør-Øst er organisert som et konsern der sykehusområdene er avhengige av hverandre. Dersom Helse Sør-Øst bruker 50 milliarder i Oslo, noe fagfolk sier er 20 milliarder mer enn det som trengs, blir det mindre igjen til Oppland, Hedmark, Akershus, Østfold, Buskerud, Vestfold, Telemark og Agder.
Vi vil også få frem svar på en rekke av våre motstanderes argumenter. Blant annet dette med at dersom Oslo skal ha tre akuttsykehus: Rikshospitalet, Ullevål og Aker vil dette kreve mer helsepersonell sli at det ikke blir fagfolk igjen til resten av landet!
Dette er rett og slett vas - av flere grunner. For det første er ikke veldig store sykehus mer effektive enn mindre sykehus, tvert imot. Det er betydelige stordriftsulemper med veldig store sykehus. Dette viser internasjonale studier og norsk virkelighet. Det mest effektive helseforetaket i Norge er Vestre Viken HF, som består av fire relativt små sykehus. For det andre er ikke Rikshospitalet et akuttsykehus, men et spesialisert sykehus som stort sett driver med planlagt elektiv virksomhet. Og de som sier at Oslo ikke kan ha tre akuttsykehus vet lite om sykehusstrukturen i Oslo. I dag har Oslo fire akuttsykehus; Lovisenberg, Diakonhjemmet, Ullevål og Ahus (som er akuttsykehus for tre av Oslos bydeler). I tillegg har Oslo Rikshospitalet og Radiumhospitalet som stort sett driver med planlagt virksomhet for hele regionen og også i stor grad for hele Norge, dette er ikke lokalsykehus for Oslo. For det tredje, i en by som Oslo er det ingen som er på vakt på sykehusene som ikke jobber hele tiden. Utover i landet, på mindre sykehus som ligger langt fra hverandre, kan det nok være at det er spesialister som er på jobb i beredskap som venter på pasienter. Sånn er det ikke i Oslo. Hvis Oslo-sykehusene skal ha færre ansatte er konsekvensene at pasienter rett og slett ikke får behandling. Men, la gå, sett at de offentlige Oslo-sykehusene ansetter færre leger og sykepleiere – hva vil skje? Vil legene og sykepleierne da flytte til Bergen, Lillehammer eller Molde? Det er lite trolig, for da vil det bli mangel på kapasitet til å behandle pasienter i Oslo og det betyr et stort marked for private sykehus og klinikker i Oslo. Og flere slike kommer til å bli startet. Mange i Oslo har private helseforsikringer og råd til å betale for private tjenester. De private sykehusene vil kunne tilby attraktive jobber og det er nok tvilsomt om helsepersonell vil strømme fra Oslo og ut i landet. Snarere tvert imot.
HVORFOR ER FORTSATT KAMP SÅ VIKTIG?
1. Planene er dårlige for Oslo
Helse Sør-Østs planer om å legge ned Ullevål for å bygge nye sykehus på Gaustad og Aker som skal erstatte Norges største og viktigste akuttsykehus vil gi Oslos innbyggere dårligere spesialisthelsetjenester.
2. Planene er dårlig nytt for halvparten av Norges befolkning
Planene vil også gå ut over hele resten av Helse Sør-Øst fordi de er så kostbare. Det er stort behov for investeringer i hele regionen - som Helse Sør-Øst ikke vil ha økonomi til å gjennomføre dersom ikke planene i Oslo ikke stoppes stoppes.
Det er et enormt behov for investeringer i hele Helse Sør-Øst. Bare i statsbudsjettet for 2022 foreslår den avgåtte regjeringen skyhøy investeringer i regionen.
- Ny lånegaranti til strålebygg i Skien (Sykehuset i Telemark) med låneramme 928 millioner med bevilgning på 66 millioner.
- Ny lånegaranti til bygg for psykisk helsevern (Ahus) med låneramme 695 millioner og bevilgning på 35 millioner.
- En bevilgning på 151 millioner til Regional sikkerhetsavdeling (OUS) med vedtatt låneramme 2021 830 millioner.
- En bevilgning på 103 millioner til Nye Oslo Universitetssykehus med vedtatt låneramme 2020 på 29 073 millioner.
- En bevilgning til nytt protonsenter på Radiumhospitalet (OUS) på 210 millioner med vedtatt låneramme 2018 på 1198 millioner.
- En bevilgning på nytt klinikkbygg på Radiumhospitalet (OUS) på 601 millioner med vedtatt låneramme 2018 på 2713.
- En bevilgning til nytt sykehus i Drammen (Vestre Viken) på 1655 millioner med vedtatt låneramme på 8460.
- En bevilgning til nytt psykiatribygg i Kristiansund (Sykehuset Sørlandet) på 97,8 millioner med vedtatt låneramme 2017 på 567 millioner.
- En bevilgning til Tønsbergprosjektet (Sykehuset i Vestfold på 187,27 millioner
Totalt foreslås det bevilget 7260,4 millioner til nye sykehusbygg i Norge i 2022. HSØs andel er 3105,7 millioner. Fra før har HSØ lån på 15.443 millioner og med det nye låneopptaket blir Helse Sør-Øst gjeld på 18.548,7 millioner. Dette medfører at HSØs får svært høy gjeld og denne vil, spesielt på grunn av den kostbare utbyggingen av Nye Oslo Universitetssykehus (Nye OUS) stige svært mye i årene fremover mot 2030.
Det påløper store byggelånsrenter og avdrag forfaller så snart nye bygg ferdigstilles og tas i bruk. Driften må effektiviseres svært mye samtidig som inntektene må opprettholdes også under bygging av nye sykehus. Alle helseforetakene må effektivisere og Oslo Universitetssykehus (OUS) har ikke den egenkapitalen de trenger til sine prosjekter.
Vi mener at Nye OUS er så kostbart for HSØ at det vil svekke økonomien i det regionale helseforetaket i så stor grad at dersom dette prosjektet gjennomføres vil det uvegerlig gå ut over de andre helseforetakene i regionen.
Finansieringsmodellen for nye sykehusbygg er svært krevende for helseforetakene. Og i og med at Helse Sør-Øst har en felles regional kasse der helseforetakene enten har fordringer eller gjeld, men som HSØ kan disponere som de ønsker til prioriterte prosjekter i hele regionen vil budsjettsprekker og manglende måloppnåelse for et prosjekt påvirke investeringsevnen og driften i hele regionen.
HSØ fikk tilsagn på lån til Nye OUS i statsbudsjettet for 2020. HSØ er ansvarlig for å skaffe til veie egenkapitalen på 30 prosent. Vanligvis gjør de dette ved å kreve at det helseforetaket som skal bygge først må spare opp egenkapitalen. Først når den er på plass godkjenner de prosjektet for oppstart.
OUS trenger ca. 9 milliarder i egenkapital til første fase av prosjektet. Det har ikke OUS, de har cirka 3 milliarder. Disse pengene står som en fordring i fellesbanken hos HSØ, men det er altså alt for lite, men i motsetning til de fleste helseforetakene i regionen slipper OUS å spare selv. I stedet får OUS bruke pengene de andre helseforetakene har spinket og spart opp til sine egne prosjekter. OUS er like stort og mektig som de andre helseforetakene i regionen til sammen. De er «kunden som eier banken» og de mindre helseforetakene har ingen ting de skulle ha sagt. HSØ og OUS disponerer banken som de vil.
Det er en reell mulighet å at OUS ikke klarer å betjene lånet og da vil hele eller deler av egenkapitalen til andre prosjekter være tapt. Det vil også muligheten for OUS til å gjennomføre etappe to av prosjektet, noe som må til dersom det skal bli i nærheten av nok kapasitet i opptaksområdene til OUS og Ahus, som er tett forbundet i og med at de tre Groruddalsbydelene Alna, Stovner og Grorud er planlagt tilbakeført til Oslo. Dette er nødvendig ikke minst for at Ahus skal få kapasitet til å håndtere oppgaveveksten i resten av regionen. Etter etappe én vil det kun være plass til Alna bydel i Oslo. Overflyttingen av Grorud og Stovner er planlagt først etter at etappe to står ferdig.
Totalt er nemlig Nye OUS anslått å koste 50 milliarder og kravet til egenkapital er 15 milliarder. OUS må selge både Ullevål og andre eiendommer og i tillegg effektivisere driften kraftig gjennom byggeperioden, ikke minst etter at etappe én står ferdig for å kunne få til dette. At de skal klare en så stor effektivisering som dette krever er rett og slett usannsynlig. De kommer selvsagt til å prøve og resultatet av dette ser vi allerede nå.
Nylig stengte de den ene barselavdelingen ved Norges største fødeavdeling på Ullevål for å spare. At forsøket på å spare mye nok vil gå hardt ut over pasienter og ansatte er hevet over en hver tvil. Det er heller ingen tvil om at mye av regningen for prosjektet i Oslo vil bli belastet de andre helseforetakene i regionen dersom dette prosjektet ikke stoppes.
Konsekvensene av gjennomføringen av Nye Oslo Universitetssykehus kan bli svært store for helsetilbudet til befolkningen i Innlandet, Viken, Vestfold og Telemark og Agder.
Sykehuset Innlandet har en stor fordring i Helse Sør-Øst på tre milliarder som utgjør helseforetakets egenkapital til det planlagte hovedsykehuset. Denne kapitalen kan gå tapt.
Det finnes rimeligere alternativer når det gjelder utvikling av Oslo Universitetssykehus. Disse bør utredes så raskt som mulig. Det kan ikke være riktig at Oslo skal få en så stor andel av investeringsmidlene i Helse Sør-Øst. Spesielt ikke når det er et prosjekt med så stor gjennomføringsrisiko og økonomisk risiko. Motstanden mot prosjektet er massiv i Oslo, men det som planlegges er minst like ille for resten av helseregionen og dette ser ut til å være lite kjent.
ULLEVÅL SYKEHUS SKAL IKKE LEGGES NED!
RIKSHOSPITALET SKAL IKKE RASERES OG ØDELEGGES!
NYE AKER SYKEHUS SKAL BYGGES SOM LOKALSYKEHUS FOR HELE GRORUDDALEN I FØRSTE ETAPPE OG SÅ RASKT SOM MULG, SÅ GRORUDDALENS BEFOLKNING KAN FÅ SITT EGET LOKALSYKEHUS OG AHUS HELT NØDVENDIG AVLASTNING!
PSYKISK HELSEVERN OG AVHENIGIGHET SKAL IKKE SAMLES PÅ ET TRANGT OG STØYUTSATT OMRÅDE MIDT I SINSENKRYSSET!
GAUSTAD SYKEHUS SKAL BEVARES FOR PASIENTENE OG NYE BYGG FOR PSYKISK HELSEVERN KAN SETTES OPP DER OG PÅ ULLEVÅL!
LOKALDEMOKRATIET SKAL BESTEMME OGSÅ I OSLO!