Da kom vinteren brått...
Hei folkens!
Nå nærmer det seg avslutning av Spleisen så ville bare komme med en oppdatering om status og veien videre.
Siden vinteren kom litt brått på i år, ble det stopp litt tidligere en antatt så har ikke kommet så langt som vi kanskje hadde håpet på når Spleisen begynte ta av. Men tross alt er vi kommet lengre en vi hadde satt oss som mål da startskuddet gikk i sommer. Det er blitt ryddet fra S17 og ned til S10 siden Spleisen ble opprettet, så det gjenstår en del av det vanskeligste partiet der.
Er ganske trygg på at det skal bli ferdig til neste vinter, med en blanding av innleid arbeids kraft og dugnad.
Som mange sikkert allerede har sett, er det blitt kjørt litt allerede i Gaustaløypa ref div innlegg på nett. Det er som er viktig for alle å huske på, er at all kjøring utenfor preparerte og merkede løyper skjer på eget ansvar. Det gjelder selvfølgelig også Gaustaløypa.
Derfor er det lurt om man skal prøve seg å sette seg godt inn i kart, og gjøre seg kjent med terrenget. Det er fullt mulig å kjøre seg fast, eller skade seg nedi der om man ikke er forsiktig. Kan jo nevne av det gikk noen armer og bein under NM i 1961, og det er et vanskelig terreng og drive redning i. Med kraftlinjer på kryss og tvers så er det ikke over alt man kan gå ned med helikopter heller. Så vær forsiktig!
Så vært forberedt og ta høyde for og måtte bruke noen ekstra timer om man skulle rote det til nedi der. Vær oppmerksom at løypa krysser en gammel høyspent trase som er veldig fristende å kjøre men den har flere «klippe dropp» som varierer i høyde med snømengden. Den ender også opp i et juv, Grenstauljuvet, og der er det så bratt ned at det blir klatret is i fossene der.
Man kan komme seg til Svineroi veien sving 2 ved og følge noen gamle anleggsveier.
Ellers ville jeg sagt løypa fra S22 og nedover er på svart nivå, sammenhengende bratt terreng, mens fra S30 og ned dit er det vel blått eller rødt. Nå snakker jeg helningsgrad, men siden dette er et usikret og upreparert terreng så er vanskelighets graden deretter og avhenger av snøforhold etc. Kanskje kan man si at fra S22 og nedover er det Double Black Diamond, som er amerikansk og betyr dobbelt svart.
Den øverste delen ned til S22 og følge tømmer veien ut til Svineroi veien er ferdig i full bredde, men snøfallet i november har fått trær til og legge seg ut i løypa pga all snøen, så litt tweaking må til der neste år, og det vil være smalt noen steder pga dette.
Så da vli jeg bare takke alle som har bidratt via Spleis eller på dugnad og ønske alle en god vinter!
Hilsen Marius