Åpen hall Kvaløya
Åpen hall Kvaløya.
Alle penger som samles inn går til halleie og utstyr.
Vi har siden 2020 hatt stor suksess med åpen hall på fredager på Kvaløya. Uorganisert aktivitet, også kjent som fri lek eller fritidsaktiviteter uten strukturerte regler og ledelse, er svært viktig for barns utvikling. Slike aktiviteter gir barn muligheten til å utforske, eksperimentere og lære på sin egen måte. Målsetningen med åpen hall er at ungene skal ha en trygg arena etter skoletid der de på egne premisser lager aktiviteter. KSK har inne søknader slik at dette kan bli et langsiktig prosjekt over en 6år. Med denne spleisen vil vi sikre fremtidig drift og tilgjengelig utstyr slik at barna kan gå rett fra skolen opp til hallen. Pengene som kommer inn blir overført fra selskapet til KSK, som betaler utleier/halleier.
Vi vil fortsatt være avhengi av foreldre som kan bidra som hallverter.
Her er noen flere grunner for uorganisert aktivitet.
Kreativitet og Fantasi: Uorganisert lek gir barn frihet til å bruke sin fantasi og kreativitet. Dette bidrar til å utvikle deres kognitive ferdigheter og evne til å løse problemer på egen hånd.
Sosiale ferdigheter: Gjennom uorganisert lek lærer barn å samarbeide, forhandle og kommunisere med andre. De utvikler sosiale ferdigheter som er viktige for å bygge gode relasjoner senere i livet.
Motoriske ferdigheter: Aktiviteter som klatring, løping og hopping under uorganisert lek bidrar til å utvikle barnas motoriske ferdigheter. Dette er viktig for deres fysiske utvikling og helse.
Selvregulering: Uorganisert lek gir barn anledning til å håndtere konflikter og utfordringer på egen hånd. Dette hjelper dem med å utvikle selvregulering og problemløsningsferdigheter.
Selvstendighet: Når barn får utforske uavhengig, lærer de å ta egne beslutninger og blir mer selvstendige. Dette er viktige ferdigheter som vil tjene dem godt senere i livet.
Emosjonell utvikling: Uorganisert lek gir barn muligheten til å uttrykke følelser og håndtere stress og angst på en naturlig måte. Dette fremmer emosjonell utvikling og velvære.
Læring gjennom erfaring: Barn lærer mye gjennom praktisk erfaring. Uorganisert aktivitet gir dem sjansen til å eksperimentere, feile og lære av sine egne erfaringer.
Selv om organiserte aktiviteter og strukturert læring har sin egen betydning, bør det være en balanse mellom disse og uorganisert lek. Å gi barn tid og rom for ustrukturert aktivitet er avgjørende for en helhetlig og sunn utvikling.