Prosjektbilde for Flytting av hundene til ny tomt ved småbruket, materiell til gjerdet og arbeid på tomten

Oppdateringer

  1. Oppdatering 20.08.24

    20. august 2024 05:08

    Oppdatering 20.august

    Da har vi snakket med foreningen «Spas za pse» i Sanski Most og fått høre hva våre følgere ønsker- det var det lite tvil om hva de ville😊. Vi har besluttet i samråd med foreningen om å gjøre vårt beste til å forsøke å først gjennomføre Skritt 1 før vinteren og ta resten i etapper (les vedlagt budsjett fra det opprinnelige innlegget der det står Skritt 1 nødvendige midler 250.000kr). Per idag får vi utbetalt ca 100.000kr fra den pågående Spleisen. Vi setter opp ny Spleis om ikke så lenge, der vi samler inn resterende 150.000kr (litt mer pga Spleis-gebyr).

    Pågående Spleis vil ikke utbetales til oss med det første, vi vil gjerne gi en uke betenkningstid til de som eventuelt vil ha penger tilbake, til å kontakte oss i innboks. Det kan hende noen ikke er enig i avgjørelsen og det respekteres fult ut (vi har ikke fått noen tilbakemelding på uenighet per idag). Vi ønsker derfor å gi anledning til de som ikke har troa på dette prosjektet, til å få sine Spleis penger tilbake uten noen om og men. Innen mandag 26.08.24 kan de som ønsker penger tilbakebetalt fra Spleis kontakte oss. Etter det vil vi gå til utbetaling av pågående Spleis og sette opp ny Spleis.

    Tusen takk til alle som støtter oss ❤️

    Hilsen oss i SGB

    "Første skritt:

    Materiell nettgjerde og stolper for å gjerde inn 10 mål, altså halvparten av området.

    - Graving av området 2000 euro 10 mål er ca lengdemeter 2x(20+50m)X10= 1400 lengdemeter- bare for å gjerde inn området, uten å dele inn i 5 sektorer.

    For å dele inn må vi regne med ca 5X50 meter til, som er ytterligere 250 lengde meter. Totalt 1 650 lengdemeter.

    - Nettinggjerdet koster 75 euro per pakke à 25 meter. Til 10 mål og sektorer trengs 66 pakker à 75 euro. Dette koster 4950euro

    - Stolper som skal settes opp på hver tredje lengdemeter; 7,5 euro per stolpe x 550 stolper = 4125 euro.

    Bare materiell inkludert gravemaskin koster altså 11 075euro, som etter dagens kurs er ca 130.000kr (Dette er ikke inkludert graving til stolper og betonering av stolper, og arbeidskraften er billigere enn i Norge, men ikke gratis og arbeidere er dessverre ikke så lett å finne.)

    Vi anslår å måtte bruke opptil 50.000kr på å få utført arbeid med å gjerde inn området.

    Så kommer det innkjøp av flere hundehus, ca 1000kr per stykk (vi har fått melding om at allerede nå er det 20 hundehus som må byttes ut da de ikke kan repareres mer). Kostnad: 20.000kr.

    Graving og påkobling av vann til området, estimert pris ca 4.000 euro. Ca 47.000kr.

    Planering av området, inngjerding med materiell og arbeidskraft til inngjerding, flere hundehus og påkobling til vann, påløper seg altså opp mot 250.000kr.

    Videre arbeid i prosessen som bør gjøres så hundene ikke fryser om vinteren: - Innkjøp av 5 konteinere (en til hver sektor) eller bygging av egne montasjestall. Det finnes ferdig isolerte konteinere å få kjøpt til ca 3.500 euro, med transport ca 4.500 euro per stykk, eller eventuelt bygge selv hvis det er billigere. Det kan ikke bygges med blokk, da det ikke finnes byggetillatelse på området. Men montasjebygg av tre eller bølgeblikktak som kan tas ned går fint. Total kostnad i verste fall hvis konteinere må anskaffes: 22.500euro, 265.500kr.

    Dette skrittet kan pågå parallelt med månedlig innsamling: Tomtekjøp, kontraktskriving advokat og meglerkostnastander: 150.000kr.

    Total estimert pris på ferdigstilt prosjekt inkludert kjøp av tomt, inngjerding og ly for vinteren: 665 500 kr!

    Utsetter man konteinere men kun benytter hundehus (som er ikke å anbefale, men mulig at hundene kan overvintre på småbruket denne vinteren slik at denne investeringen kan vente til neste vår) blir det 400.000kr.

    Bonden kan vi ta på avbetaling så det kan trekkes fra 150.000kr

    Da er det igjen 250.000kr og vi vil få utbetalt 90.000kr fra Spleis (med mindre ingen krever tilbakebetaling av sitt bidrag og husk at Spleis tar gebyr).

    Vi vil da mangle 160.000kr for å gjennomføre skritt 1 i første omgang, og ny spleis vil bli satt opp til det. Dette må gjennomføres før talen kommer i bakken, altså helst før november, så vi må ha samlet inn ferdig 160.000kr innen slutten av september.

    Skritt 2 kunne vi forsøke å gjennomføre til våren."

  2. Oppdatering 07.08.24

    7. august 2024 06:42

    Oppdatering 07.08.24 Viktig informasjon og avstemning om flytting av småbruket 

    Da har foreningen i Sanski Most fått noen avklaringer fra kommunen. Kommunen ønsker at foreningen skal kjøpe en tomt på 7 mål rett ved søppeldynga, der hundene var før de ble flyttet til småbruket. Det er uutholdelig stank der året rundt, det er uhygieniske forhold og det dumpes hunder og valper der daglig som shelteret vil ikke greie å hjelpe til eller ta imot i så stor skala. Summen for den tomten vil være den samme som foreningen vil måtte betale til bonden for ca 20 mål rett ved småbruket. Av andre muligheter som kommunen foreslår, så finnes det noen tomter langt inn i skogen der det er umulig å få koblet på vann eller elektrisitet (som shelteret er avhengig av). Kommunen ønsker ikke å garantere at foreningen vil få tillatelse her heller. Det må også søkes om byggetillatelse (mere penger til kommunen), kobles på vann og avløp, og bygges på nytt etter forskrifter om shelter - altså et prosjekt til godt over en million kroner uten noen garanti for å få hjelp eller godkjennelse. Med andre ord; kommunen forsøker å melke ut hver eneste krone av oss ved å tjene penger på tomter de aldri vil kunne selge til noen andre. 

    Foreningen i Sanski Most og vi i SGB er enige om at forslaget til kommunen er ikke akseptabelt og fremstår som useriøst. Deres innstilling mot oss som forsøker å løse deres problem med gatehunder, er på nivået «take it or leave it», så vi lander sammen på «leave it» når det kommer til kommunens forslag. 

    Dessverre så er det også slikt at styrets innstilling per idag er at vi bør tilbakebetale pengene som er samlet inn via Spleis og ikke begi oss ut på det kostbare prosjektet om å flytte hundene. 

    Det er flere grunner til det. 

    For det første, vi har ikke råd til det. 

    Ny og mer realistisk beregning viser at det koster mye mer enn først antatt å gjennomføre prosjektet og flytte hundene. Vi legger frem beregningene lenger ned i innlegget. 

    For det andre, vi sliter med å samle inn nok penger til de månedlige innsamlingene, og å gå inn for å samle inn penger til et stort prosjekt, uansett om det er i flere puljer, høres urealistisk ut. 

    Styret ønsker ikke å påta seg å bli personlig ansvarlig økonomisk dersom prosjektet ikke kan gjennomføres. 

    Beregninger dersom prosjektet skal gjennomføres:

    Første skritt: 

    Materiell nettgjerde og stolper for å gjerde inn 10 mål, altså halvparten av området. 

    - Graving av området 2000 euro 10 mål er ca lengdemeter 2x(20+50m)X10= 1400 lengdemeter- bare for å gjerde inn området, uten å dele inn i 5 sektorer. 

    For å dele inn må vi regne med ca 5X50 meter til, som er ytterligere 250 lengde meter. Totalt 1 650 lengdemeter. 

    - Nettinggjerdet koster 75 euro per pakke à 25 meter. Til 10 mål og sektorer trengs 66 pakker à 75 euro. Dette koster 4950euro 

    - Stolper som skal settes opp på hver tredje lengdemeter; 7,5 euro per stolpe x 550 stolper = 4125 euro. 

    Bare materiell inkludert gravemaskin koster altså 11 075euro, som etter dagens kurs er ca 130.000kr (Dette er ikke inkludert graving til stolper og betonering av stolper, og arbeidskraften er billigere enn i Norge, men ikke gratis og arbeidere er dessverre ikke så lett å finne.) 

    Vi anslår å måtte bruke opptil 50.000kr på å få utført arbeid med å gjerde inn området. 

    Så kommer det innkjøp av flere hundehus, ca 1000kr per stykk (vi har fått melding om at allerede nå er det 20 hundehus som må byttes ut da de ikke kan repareres mer). Kostnad: 20.000kr. 

    Graving og påkobling av vann til området, estimert pris ca 4.000 euro. Ca 47.000kr. 

    Planering av området, inngjerding med materiell og arbeidskraft til inngjerding, flere hundehus og påkobling til vann, påløper seg altså opp mot 250.000kr.

    Videre arbeid i prosessen som bør gjøres så hundene ikke fryser om vinteren: - Innkjøp av 5 konteinere (en til hver sektor) eller bygging av egne montasjestall. Det finnes ferdig isolerte konteinere å få kjøpt til ca 3.500 euro, med transport ca 4.500 euro per stykk, eller eventuelt bygge selv hvis det er billigere. Det kan ikke bygges med blokk, da det ikke finnes byggetillatelse på området. Men montasjebygg av tre eller bølgeblikktak som kan tas ned går fint. Total kostnad i verste fall hvis konteinere må anskaffes: 22.500euro, 265.500kr. 

    Dette skrittet kan pågå parallelt med månedlig innsamling: Tomtekjøp, kontraktskriving advokat og meglerkostnastander: 150.000kr. 

    Total estimert pris på ferdigstilt prosjekt inkludert kjøp av tomt, inngjerding og ly for vinteren: 665 500 kr! 

    Utsetter man konteinere men kun benytter hundehus (som er ikke å anbefale, men mulig at hundene kan overvintre på småbruket denne vinteren slik at denne investeringen kan vente til neste vår) blir det 400.000kr. 

    Bonden kan vi ta på avbetaling så det kan trekkes fra 150.000kr 

    Da er det igjen 250.000kr og vi vil få utbetalt 90.000kr fra Spleis (med mindre ingen krever tilbakebetaling av sitt bidrag og husk at Spleis tar gebyr). 

    Vi vil da mangle 160.000kr for å gjennomføre skritt 1 i første omgang, og ny spleis vil i så fall bli satt opp til det. Dette må gjennomføres før talen kommer i bakken, altså helst før november, så vi må ha samlet inn ferdig 160.000kr innen slutten av september. 

    Skritt 2 kunne vi forsøke å gjennomføre til våren. 

    Her dro vi i nødbremsen, gikk i tenkeboksen og begynte å vurdere om dette er noe vi klarer å gjennomføre og å satse penger og tid på, vel vitende om at kommunen fortsatt vil nekte foreningen å få tillatelse for shelter? 

    Eller skal vi bare finansiere så lenge de lar hundene forbli på småbruket og før de eventuelt begjæres sluppet ut - forutsatt at vi klarer å samle inn det som trengs hver måned. 

    Faktumet er at det har vært tøft og utfordrende å samle inn til månedlig innsamling de siste sommermånedene. I den siste innsamlingen er vi nesten 70.000kr unna målet og det er kun 5 dager igjen. 

    Alt engasjement avsluttes den dagen innsamlingen mislykkes og når forpliktelser som matbestilling og lønninger ikke kan utbetales. 

    Og faktumet er at styret kan ikke si ja til eller forplikte seg til å finansiere noen stort prosjekt uten midler. 

    Nå har vi forsøkt å samle inn midler via Spleis til det nye området i flere måneder, og vi greier knapt å nærme oss 100.000kr. 

    Folk har ikke penger til å bidra. Det forstår vi. Og det trenger man virkelig verken å beklage eller unnskylde seg for. Slik har verden blitt idag. 

    Men styret kan heller ikke påta seg ansvar for et prosjekt og bli økonomisk personlig ansvarlige dersom det ikke går i boks. 

    Myndighet tilsvarende Statsforvater har 2 ganger bedt kommunen om å gjøre om sitt vedtak og gi tillatelse til foreningen og til småbruket, uten at kommunen Sanski Most viser viljen til det. 

    I så fall må foreningen gå til rettssak men det koster også penger og det blir en evig kamp som vi har holdt på med nå i 5 år allerede. Siden småbruket ikke har noen tillatelse til shelter, kan småbruket alltid risikere at naboen klager igjen og går til rettssak igjen. 

    På den andre siden så har hundene alltid vært trygge og mette og passet på, samtidig som vi har bistått foreningen både rettslig og økonomisk til å kjempe hundenes sak. Slik har det gått i flere år nå. Skal man fortsette i samme retning så koster det både tid, krefter og penger, og ha et stort prosjekt om ny tomt og flytting ved siden av virker være ufornuftig og urealistisk.

    Derfor vil vi ta en avstemning for å høre på hva dere mener.

    Dersom prosjektet stemmes ned, vil vi be Spleis returnere pengene til givere. 

    Før vi tar endelig beslutning om flyttingen og om prosjektet, etter å ha kommet med vår innstilling, ønsker vi å gi våre støttespillere mulighet til å uttale seg om saken på vår FB side. 

    Hva tenker DU: 

    Skal vi fortsette med prosjektet og ta det over flere skritt som presentert, kommenter med  ❤️ i kommentarfeltet. 

    Skal vi droppe prosjektet og kun fortsette med månedlige innsamlinger og hjelpe hundene så lenge de får være på småbruket og inntil de blir kastet ut, skriv 👎 i kommentarfeltet. 

    Vennligst kommenter på FB kun med ❤️ eller  👎. 

Flytting av hundene til ny tomt ved småbruket, materiell til gjerdet og arbeid på tomten

105 430 kroner innsamlet

139 givere
Avsluttet 26.08.2024
65% av 160 000 kr
Avsluttet

Siste aktivitet

  1. 1 ga anonymt
  2. Diva & Ronja 🐾
  3. May-Britt
Del innsamlingen
Facebook
X
Plakat
Lagre bildet på telefonen din og last bildet opp på Instagram som et vanlig innlegg eller i story.
Skriv ut en plakat og heng den opp i ditt nabolag eller legg den i naboenes postkasse.
Skriv ut QR-koden og vis den frem til potensielle givere slik at det blir enklere for dem å gi.
STØTT GATEHUNDER I BOSNIA (FREDRIKSTAD) er ansvarlig for innholdet i denne innsamlingen og for at pengene går til angitt formål. Mistanke om brudd på våre vilkår? Rapporter den til oss.

Se hva andre spleiser på 🙌

Tenker du på å lage en spleis til noe du brenner for? Vi har samlet et knippe inspirerende spleiser!
Se flere spleiser vi heier på

Uuups! Du bruker en utdatert nettleser.

Med nettleseren du nå bruker vil spleis.no ikke kunne brukes skikkelig. Men fortvil ikke! Du har flere muligheter;

  1. Bytt til en annen nettleser, for eksempel Google Chrome
  2. Fortsett på mobiltelefonen, bare skriv inn adressen:
  3. Lukk denne boksen, og fortsett på eget ansvar

×