Trykking av boken om Frakteskuta «Uroa»
Prosjektet rundt frakteskuta «Uroa» startet i april 2017 på bakgrunn av utgivelsen av Per Rydheims bok “Vesteraalske - Vesteraalens Dampskipsselskab 1881-1988”. Her er hvert eneste skip i flåten til VDS nøye omtalt, men med ett unntak. M/S «Bleik», en frakte og bygderute båt, med kun tre års fartstid i rederiet hadde en tynn og mangelfull histoire. Som VDS-entusiast og “lokalhistoriker” dukket det opp mange spørsmål rundt denne båten og dens historie. Undertegnede, Thomas Gundersen, og min kollega ved Vesterålsmuseet, Reidar Berg, begynte dermed arbeidet med å avdekke denne ukjente historien.
Prosjektet skulle i utgangspunktet ende opp som en avisartikkel rundt M/S «Bleik», det glemte kapitlet i VDS-historien, men så gravde vi oss frem til forhistorien til båten. Historien til «Bleik», originalt «Uroa», starter på Borhaug Båtbyggeri på Lista i Vest-Agder i det herrens år 1906. Båten var kontrahert av Bernhard Dahl, væreieren i Nusfjord i Lofoten, og fikk navnet «Uroa». Fartidsstiden som frakteskute i Lofoten varte fra 1906 til 1941. I krigens andre år ble «Uroa» satt inn i en kombinerte bygde- og frakterute på Andøya om vinteren og bandet sammen øya når veien snødde igjen. Her ble hun etterhvert værende og i 1948 ble skipet oppkjøpt av Vesteraalens Dampskibsselskab på Stokmarknes. I VDS sitt eie ble hun omdøpt «Bleik» og fortsatte i denne bygderuten på Andøya. I 1950 ble denne ruten nedlagt og «Bleik» var dermed overflødig for rederiet. I august samme året ble båten solgt tilbake til Lofoten. Den nye eieren var væreieren på Å og firmaet het S. H. Ellingsen. Her fortsatte hun sin karriere som frakteskute. I 1951 ble nok et navnebytt foretatt og hun fikk da navnet «Åga». I januar 1956, under en voldsom nyttårsorkan som herjet i Nord-Norge, forliste «Åga» ved fiskeværet Tind i Lofoten. Etter å ha slitt seg fra fortøyningen på havna på Tind rak «Åga» opp på et skjær og i etterkant ble båten kondemnert og hugget opp.
I et halvt århundre seilte «Uroa» som frakteskute i Lofoten og Vesterålen under forskjellige navn og eiere. Frakteturene kunne gå fra Hammerfest i nord til Kristiansund i sør. Denne delen av kysthistorien vår er lite omtalt og dette ønsker vi å gjøre noe med.
Boken “Frakteskuta «Uroa» - Det glemte kapitlet i kysthistorien til Lofoten og Vesterålen” vil trolig komme vinteren 2019.
Denne Spleisen er satt opp kun for å dekke deler av kostnadene for trykkingen. Det resterende skal vi hente hos sponserer i form av foreninger o.l.