Slik forteller du historien din
Historien er det viktigste i enhver innsamling. Det er faktisk hele årsaken til at folk vil gi penger til akkurat din spleis.
For vi sitter alle på hver våre unike historier. Men hva er nettopp din i forbindelse med innsamlingen du har startet? Hva ønsker du å formidle til nettopp de folka du ser for deg å nå? Og hvorfor ønsker du å nå nettopp dem? Svarene kan hjelpe deg å komme i gang med skrivingen.
Men først: La oss starte med de enkle tingene.
Ha en tydelig overskrift som sammen med bildet sier noe om hva innsamlingen går til.
Vær konkret om hva du skal bruke pengene på. Jo enklere det er å forstå hva pengene til innsamlingen går til, desto enklere er det også å gi penger.
Deretter kan du følge på med hele historien.
Start med å skrive
Sliter du fortsatt med å sette ord på innsamlingen din, kan du prøve å svare på hvorfor du vil samle inn penger til nettopp dette formålet. Hva ønsker du at giverne dine skal forstå? Og hvor kommer motivasjonen din fra? Bare skriv i vei – strukturen og hvordan du bygger opp historien din kan du fikse senere.
Se for deg bildene
Basert på historien du ønsker å fortelle, har du kanskje noen bilder som kan støtte opp under budskapet? Dette vil hjelpe dine potensielle givere til å se historien i en annen dimensjon. Det sies at bilder sier mer enn tusen ord, og i dette tilfellet kan det også stemme.
Slik legger du inn et forsidebilde i innsamlingen din:
Et bilde kan vise noe uten å fortelle det. Det kan fremprovosere følelser og tolkninger som kan være akkurat det leseren trenger for å «kjøpe» historien din. Velg derfor ut et knippe bilder som du mener bygger opp under det du skal fortelle i innsamlingen din.
Slik legger du inn bilder i selve innsamlingen din:
Hvordan du bygger opp historien
Akkurat som teksten og bildene, er oppbygningen av historien ogs å viktig for hvordan brukerne skal forstå det.
Når historien din har begynt å ta form – eller i hvert fall er skrevet ned – er tiden moden for å se på hvordan du kan fordele takt, tone og tempo i teksten du serverer så fint i spleisen din. Husk at en god leseropplevelse kan sette dype spor og gi etterlatte inntrykk. Så tenk over hva slags inntrykk du ønsker å etterlate. Da er strukturen på teksten sammen med bildene en hjørnestein for å lykkes.
For viderekommende
Hvis du føler at du virkelig er i støtet på historiefortellingen, har vi noen forslag på ulike redaksjonelle fortellestrukturer, for deg som virkelig vil kvesse pennen.
1. Loopen
Ønsker du å fortelle en historie som starter med slutten og slutter med starten? Som går i en slags loop? Det kan være en måte å hente leserne på. Start innledningsvis med konklusjonen eller følelsen du har rundt innsamlingen, utbroder videre med tekst og bilder, og avslutt igjen der du kanskje understreker ytterligere hva du føler rundt spleisen – og hvorfor det er viktig for deg å få gjennomført den. Passer til deg som er glad i å skrive noveller og såkalte «short stories».
2. Den omvendte pyramiden
Skal du fortelle om innsamlingen på en kort og konsis måte, er det lurt å starte med det viktigste først: Hva eller hvem går innsamlingen til og hvorfor samler du inn penger til dette. Deretter forklarer du hvilke utfordringer du eller de du samler inn penger til møter i dag, og avslutter med for eksempel om pengene blir refundert eller om du kommer til å oppdatere giverne underveis og slike detaljer. Passer til deg som egentlig ikke er så glad i å skrive (det er lov!)
3. Featurehistorien
Er du virkelig glad i å skrive historier og å spille på retoriske virkemidler og skildringer, kan du jo prøve å begi deg ut på en featurehistorie. Blir det skrevet riktig så godt, blir det virkelig et potensiale for deling i sosiale medier. Kanskje en redaksjon til og med fanger opp historien?
Skriv ned historien som om du forteller en historie til en god venn, porsjoner mengden med informasjon du gir sammen med skildringer og andre retoriske virkemidler – om du så forteller historien gjennom dine eller noen andres øyne. Husk at det gjerne skal være en catchy start, et parti der vi blir kjent med hovedpersonen, en utfordring og et skimt av løsningen på visa.
4. Din helt egen måte å fortelle på
Er du flink foran og bak kamera? Hva med å bruke video til å fortelle din historie? Eller kanskje kjenner du noen som kan hjelpe deg med å lage video? Greier du å lage en engasjerende video til din innsamling kan det gjøre underverker. I tillegg gir det mest effekt av alt annet på sosiale medier!
Om det så er gjennom GIF-er, video eller noe annet, er det bare å ta utfordringen! Det viktigste er at det er forståelig og gir leserne en fin opplevelse – om det så er en god latter, litt tårer, sinne, fortvilelse eller optimisme.
Video kan forsterke budskapet i innsamlingen
Ofte kan video være en enklere måte å komme raskt til poenget på. Er videoen tett knyttet til budskapet du ønsker å fortelle, kan det også forsterke budskapet med innsamlingen. Videoen bør være kort og inneholde noen viktige poenger knyttet til innsamlingen – enten den introduserer noen eller viser til poenget med selve innsamlingen.
Finn dette ikonet i verktøymenyen (dette forutsetter at du allerede har lastet opp en video på Youtube):
Formidle domenekunnskap utenfor innsamlingen
Vi forstår at essensielle detaljer noen ganger må frem. Forteller du om et spesifikt tema i teksten din, bør du henvise til en side som tar for seg denne kunnskapen, dersom du begynner å utbrodere over to setninger. Dette er for at du skal hjelpe leseren å holde fokus på historien din og akkurat det du ønsker å oppnå med innsamlingen. Så kan leseren heller velge å trykke seg inn på siden som tar for seg temaet i en mer detaljert form.
Legg til en klikkbar lenke i teksten via lenke ikonet.
Se over og stram opp der det trengs
Til slutt er det lurt å se over oppsettet en siste gang. Er det unødvendig mye luft noen steder i teksten? Hvordan ser det egentlig ut med bildene og teksten sammen? Er det noen skrivefeiler som bør lukes ut og rettes opp? Og er skrifttypen riktig?
Lykke til med å lage innholdet! Husk at det viktigste er at det engasjerer og rører ved noe i leserne!